Pages

Pocoyos

Pocoyis

Sunday, April 10, 2011

Twitter VS Facebook

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Baru-baru ni aku perasan kat news feed facebook aku tentang beberapa orang sudah berimigrasi dari facebook ke twitter. Ada juga blogger yang bertindak melakukan perkara sedemikian. Kononnya twitter lebih awesome dan kewll dari facebook. Sebelum tu, tengok dulu pic ni.


Nampak?. Sebelum korang bertindak pindah ke Twitter, korang tahu tak ape fungsi sebenar bagi twitter?. Twitter bukan sosial network seperti facebook dimana korang boleh nikmati semua features kat fb di twitter. Tidak sama sekali!. Twitter ini merupakan micro-blogging. Micro-blogging. Micro... bukan Blogging dan bukan social networking. Twitter ini merupakan alat sampingan kepada facebookers, bloggers, public figure, artist, selebriti, ustaz ustazah, dan lain-lain untuk berinteraksi bersama followers diorang.

Bagi bloggers, twitter merupakan salah satu alat terpenting bagi mereka untuk menyebarkan setiap entri perkongsian mereka. Apatah lagi artis atau selebriti kita. Jalan pakai kasut tumit tinggi pun tweet, ultraman berenang kat ombak tsunami pun tweet, dan lain-lain lagi.

Twitter ni ibarat sambal dalam hidangan nasi lemak. Dimana korang akan nampak buang tebiat kalau makan sambal sahaja tanpa makan nasik. Tapi agak normal law makan nasik saja walaupun ade yang beranggapan pelik (ape punye perumpamaan la aku ni).

Jadi tak relevan lah post entri baru  semata-mata nak umum anda sudah bertukar ke twitter atau post kat wall facebook korang umum kat public yang korang "owhhh.. aku da pindah ke twitter.. bye bye facebook~~" .. wacava!!... "sungguh tak comel" - anwarhadi. Oh btw, kalau rasa gambar diatas tak logik, mmg tak logik. aku main hentam je. Sekadar gambar hiasan. Tapi aku rasa ade betul juga pada perbezaan tersebut. Korang tak boleh layan kat twitter. korang terpaksa install client twitter... sedangkan, facebook, AIO (all-in-one)..

Wallahuallam~ ^^,

2 comments:

  1. sy ad twitter but x reti na gne. last2 trus x gne...hahahaaa
    tp, yg pling lwk lm entry nih. ad k org twet ultraman breng..? ho3

    tlg vote sy. p at blog sy
    http://qifanyssweet.blogspot.com

    ReplyDelete